woensdag 12 juni 2013

Leercyclus van Kolb

Ieder persoon is anders, iedereen ziet er anders uit, iedereen praat anders en dat is maar goed ook. Maar eigenlijk leert iedereen ook anders. Er is aardig wat onderzoek gedaan naar hoe mensen precies leren, zo ook David Kolb. Hij kwam in 1984 met het Leerstijlmodel, in dit model wordt uitgegaan van 4 verschillende leerstijlen.
(Splitteler, Poncin, Hoop de, 2002)

Leercyclus van Kolb
Hier boven staat de Leercyclus van Kolb. Zoals te zien valt, valt de cyclus op te delen in vier delen: De Doener, de Dromer, de Denker en de beslisser. De cyclus is eigenlijk een alsmaar doorgaande cirkel. Als een persoon iets meemaakt, oftewel de 'Concrete Ervaring' dan wordt dit vaak gevolgd door de ervaring 'Reflectief te Observeren. Nadat er is geobserveerd kunnen personen hier een betekenis bij zoeken, oftewel het 'Abstract Conceptualiseren'. Als laatste kan er worden gekeken wat men met deze betekenis wil doen, om deze vervolgens in de toekomst weer te gebruiken. Nadat dit is gedaan, blijft de cirkel eigenlijk doorgaan en gaat hij steeds overnieuw. Wat hierbij wel gemeld moet worden, is dat het per persoon verschilt of ze bijvoorbeeld al bij de eerste fase de Concrete Ervaring al beschikken, dit verschilt namelijk per persoon.(Heide, van der & Bijker, van der, 2006)

Laten we nu eerst de vier delen eens bespreken, allereerst heb je de dromer. Zoals ook in de cirkel is te zien, is dit de mix tussen de Concrete Ervaring en het Reflectief Observeren. Een dromer is vaak goed in het bedenken van nieuwe ideeën, dit komt vaak doordat de dromer dingen uit verschillende hoeken kan bekijken. Een aantal werkvormen die centraal staan bij de dromer zijn o.a: emotie, fantasie, en zintuigen.

Het tweede deel is de denker, de denker is een mix tussen Reflectief Observeren en Abstract Conceptualiseren. De denker is vaak goed in het analyseren van zaken. De denker kan namelijk goed de samenhang tussen verschillende dingen zien en is vooral gericht op de informatie, de feiten en de begrippen van een tekst. Werkvormen die de denker zoal gebruikt zijn: het intellectueel uitgedaagd worden, het analyseren van ingewikkelde situaties en dit samenvoegen tot 1 geheel. 

Het derde deel is de beslisser. De beslisser richt zich meer op de praktijk dan op de theorie. De beslisser is ook goed in het probleem opgelost denken. beslissingen nemen en het lef hebben om nieuwe dingen uit te proberen. een aantal werkvormen waar de beslisser zich mee bezig houdt zijn vooral het probleemoplossend iets oplossen of beschrijven. En het uitproberen van dingen.

Tot slot bestaat er de doener. De doener is de mix tussen Actief Experimenteren en Concrete ervaring. De doener is zoals de naam al zegt iemand die graag dingen doet, maar hij leert ook door dingen te doen. De doener brengt graag de theorie in de praktijk.Een aantal werkvormen die belangrijk zijn voor de doener zijn: spanning, actie en competitie. 

De koppeling tussen de kennisdelingstools van de presentatie en het leermodel van Kolb:Mijn presentatie ging over de kennisdelingtools: Brainstormen, Dropbox, Reddit en Screencasting. Deze tools zijn zeker terug te koppelen met het model van Kolb. Eigenlijk moeten al deze tools eerst 'Concreet worden ervaren'. Als de tools in een bedrijf of organisatie worden gebruikt, moeten de werknemers er wel eerst ervaring mee opdoen. Ze moeten eigenlijk leren hoe alles werkt, hoe alles in elkaar steekt en natuurlijk waar alles voor dient. 

De reflectie is ook een belangrijk punt en dan vooral bij Brainstormen, er moet namelijk wel worden gekeken welke soorten ideeën er zijn gegenereerd, welke ideeën het beste zijn en welke tenslotte worden gebruikt. Ook zal DropBox moeten worden gereflecteerd, het bedrijf of organisatie zal moeten kijken of de tool wel in het bedrijf past, of de werknemers er goed mee op kunnen schieten en of het überhaupt wel zin heeft. Met Reddit is het een ander verhaal, Reddit is een messageboard wat sowieso al iets lastiger is om te reflecteren. Ook zal ik bedrijven en organisaties het niet aanraden om Reddit te gebruiken als kennisdelingstool. Tot slot de Screencasting. Dit moet zeker wel worden gereflecteerd, je moet namelijk kijken of de video die is gemaakt wel goed genoeg is, of het allemaal duidelijk is en of het bedrijf of de organisatie er wel wat aan heeft.


Het derde punt is het Abstract conceptualiseren. Dit geldt eigenlijk ook weer voor alle vier de tools. Met alle tools wordt er kennis gedeeld, als er een medewerker deze tools gebruikt krijgt de medewerker ervaring. De medewerker zal deze ervaring omzetten in eigen kennis die hij weer door kan delen. Als een medewerker dit vaker doet, word op een gegeven moment de kennis persoonsgebonden. 


Tot slot het laatste punt. Het actief experimenteren. Dit gebeurt eigenlijk als het bedrijf of de organisatie de tools beginnen te gebruiken. Er word geëxperimenteerd met de tools, hoe ze precies werken en wat je er allemaal mee kan. De meeste kennis van de tools kun je toch wel halen uit ervaring en zo leer je het eigenlijk ook het beste. 

Zo blijkt maar weer dat ook de leercyclus van Kolb weer terug komt bij kennisdeling tools. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten